Kwadrant

HISTORIA

  Kwadrant wywodzi się od gry zwanej Palantem – zespołowej gry na punkty z użyciem drewnianego kija i piłeczki. Gra znana w Europie i Polsce już od czasów średniowiecza. Rozwijała się w dwóch odmianach: jako gra szkolna i ludowa. Istnieje kilkadziesiąt lokalnych odmian tej gry (w tym kwadrant).
  Norman Davies (brytyjski historyk) stwierdził że, popularna w USA gra baseball może pochodzić od palanta, granego przez polskich emigrantów.

Drużyna palanta z Łączy - lata 20-te XX wieku

PODSTAWOWE PRZEPISY GRY

  Jak juz wspomniałem na początku istnieje wiele modyfikacji gry. W artykule przedstawię zasady w ramach których prowadzi się rywalizację międzyszkolną na terenie naszej gminy.

  Aby rozegrać mecz kwadranta potrzebujemy drużyny złożonej z 4 chłopców i 4 dziewcząt (lub 4 chłopców i 2 dziewcząt). Boisko to prostokąt o wymiarach 25 x 50 m. Sprzęt potrzebny do gry to drewniany kij, piłeczka tenisowa, 5 chorągiewek i 4 pachołki (lub chorągiewki). Czas gry to 2 połówki po 5 - 10 minut lub więcej w zalezności od potrzeb.

Kij do kwadranta

Piłeczka

Chorągiewka

Boisko podzielone jest na dwie części; pole wybijania tzw. „gniazdo” gdzie  gra drużyna atakuących i pole chwytania tzw. „pole walki” gdzie gra drużyna broniących. 

Ustawienie: 
Drużyna broniących rozstawia się wewnątrz pola na „polu walki” tak żeby pokryć cały obszar, drużyna atakujących zaś z lewej strony „gniazda”, twarzą w kierunku pola walki. Nie wolno zmieniac kolejności wybijania ustalonej na początku. W gnieździe leży kij i piłeczka.


Cel gry: 
Zadaniem graczy atakujących jest tak podbić piłkę, aby po odbiciu jej miał jak najwięcej czasu na obiegnięcie pola na zewnątrz chorągiewek. Kij trzeba zostawić w gnieździe.
Jeśli zawodnik wybije piłeczkę biegnie do pierwszej chorągiewki, jeśli wybicie jest długie a drużyna broniących nie zdąży odrzucić piłeczki do gniazda można biec dalej. Jeśli mu się uda obiec wszystkie chorągiewki zdobywa 10 punktów dla swojej drużyny. Jeśli zawodnik nie wybije piłeczki przechodzi na prawą stronę gniazda i przygotowuje sie do biegania. 

Zadaniem obrońców jest jak najszybciej odrzucić piłeczke do gniazda. Piłeczkę można łapać bezpośrednio z powietrza i po odbiciu się od boiska. Za chwyty bezpośrednio z powietrza broniący zdobywają punkty.
Gdy obrońcy odrzucą piłkę za linię graniczną zawodnik atakujący musi stać przy chorągiewce. Jeśli zawodnik będzie biegł między chorągiewkami to zostaje on skuty i musi wrócic do pola po prawej stronie gniazda. Gracza biegnącego pomiędzy pachołkami można skuć dotykając go piłką trzymaną w dłoni. 
Każda drużyna wybiera spośród siebie kapitana i zastępcę. Kapitan może wybijać piłkę maksymalnie 4 razy, zastępca 3 razy a pozostali członkowie drużyny po 2 razy.

Wygląd boiska do kwadranta


W grze zdobywamy punkty za:

Drużyna atakujących:
3 punkty - gdy zawodnik atakujący nie wybije piłki i z pola skutych obiegnie całe boisko.
5 punktów - gdy zawodnik atakujący wybije piłke ale nie obiegnie całego boiska za jednym razem
10 punktów - gdy zawodnik po własnym wybiciu obiegnie całe boisko.
Drużyna broniących:
3 punkty - za chwyt bezpośrednio z powietrza w koszyczek
5 punktów - za chwyt bezpośrednio z powietrza w prawą rękę
10 punktów - za chwyt bezpośrednio z powietrza w lewą rękę
10 punktów - za dotknięcie piłeczką zawodnika atakujących który jest między bazami.
10 punktów - jeśli w drużynie atakujących nie ma kto wybić piłki (nikt z zawodników atakujących nie obiegł wszystkich baz)
5 punktów - jeśli zawodnik drużyny atakującej wyrzuci lub wyjdzie z kijem poza gniazdo
Zwycięża drużyna która zdobędzie więcej punktów w określonym czasie

Zawodnik baseballa wybijający pilkę

Zdobycie bazy w meczu baseballa

Kreator stron www - szybka strona internetowa