Koszykówka

HISTORIA

     Koszykówka została wymyślona w grudniu 1891 roku, przez kanadyjskiego nauczyciela w-f, Jamesa Naismitha. Chciał on urozmaicić swoje zajęcia, które w zimowe miesiące nie mogły odbywać się na świeżym powietrzu. 30-letni wówczas ojciec koszykówki na balkonach sali gimnastycznej, około trzech metrów nad ziemią, zawiesił kosze wiklinowe.    

James Naismith's testuje wymyślona przez siebie grę.

    Cezary Trybański jako pierwszy Polak podpisał kontrakt z NBA, najbardziej znaną na świecie zawodową ligą koszykarską, do której w 1995 roku Amerykanie dopuścili też zespoły z Kanady. W finale WNBA grała zaś Małgorzata Dydek. Obecnie jedynym Polakiem w NBA jest Marcin Gortat (Orlando Magic).

Marcin Gortat - jedyny obecnie Polak w NBA

PODSTAWOWE PRZEPISY GRY 
     Boisko do gry winno mieć szerokość 15 m, długość 28 m. W środku wyznacza się koło o promieniu 1,80 m. Na liniach końcowych zamocowane są tablice o wymiarach 120x180 cm. Na środku tablicy, na wysokości 3,05 m od podłoża, zamocowane są obręcze. Drużyna składa się z 12 zawodników, z czego 5 znajduje się na boisku. Nie ma limitu zmian. Celem każdej z drużyn jest zdobywanie punktów za celne rzuty do kosza przeciwnika i zapobieganie zdobywaniu punktów przez drużynę przeciwną. Nad właściwym przebiegiem gry czuwają sędziowie. Zwycięzcą meczu zostaje drużyna, która na koniec czasu gry uzyska większą liczbę punktów. 

Punkty otrzymuje się za umieszczenie piłki w koszu: 
  • 1 punkt za udany rzut osobisty z linii rzutów wolnych 
  • 2 punkty za rzut z akcji wykonany z odległości mniejszej niż 6.25m 
  • 3 punkty za rzut zza linii rzutów za trzy punkty 

   W ciągu 5 sekund od gwizdka sędziego należy wprowadzić piłkę do gry, drużyna ma 24 sekundy na przeprowadzenie akcji oraz 8 sekund na wyjście z własnej połowy, nie wolno zawodnikowi pozostawać ponad 3 sekundy w tzw „trumnie”.
     Mecz składa się z 4 kwart po 10 minut każda. Jeśli po 40 minutach wynik jest nierozstrzygnięty, zarządza się dogrywkę. Gra się tyle pięciominutówek, aż wyłoni się zwycięzcę. Piłkę można rzucać w dowolnym kierunku jedną lub dwiema rękami. Nie wolno z nią biec. Zabroniona jest walka barkiem, popychanie, trzymanie, uderzanie, utrudnianie poruszania czy spychanie przeciwnika. Naruszenie tego przepisu traktowane jest jako faul. Po piątym faulu zawodnik opuszcza boisko, a po czwartym drużyny w kwarcie są rzuty wolne.

Boisko do koszykówki

BŁĘDY W CZASIE GRY 

  • Błąd 3 sekund – Gracz ataku przebywa w tzw."trumnie" (pole podkoszowe), nie podając lub oddając rzutu.
  • Błąd 5 sekund – Gracz po wznowieniu np. po zdobyciu punktów, lub autu przez rywala, trzyma piłkę i przez 5 sekund nie rozpoczyna akcji swojej drużyny – drużyna traci piłkę na korzyść przeciwnika.
  • Błąd 8 sekund – Drużyna musi wyprowadzić piłkę ze swojej połowy (obrony) w ciągu 8 sekund.
  • Błąd 24 sekund – Drużyna musi w ciągu 24 sekund oddać rzut na kosz, a piłka musi dotknąć obręczy. Jeśli to nie nastąpi, drużyna przeciwna rozpoczyna grę z autu. 


Błędy kozłowania:

Błąd podwójnego kozłowania występuje, kiedy zawodnik zacznie kozłować po zakończeniu wcześniejszego kozłowania.
Piłka noszona występuje, kiedy piłka spoczywa na dłoni zawodnika, nie dotykając parkietu, podczas poruszania się zawodnika.

Aut – piłka opuszcza boisko, przeciwnik rozpoczyna grę w miejscu, gdzie piłka opuściła pole gry (linia boczna lub końcowa).

Faule – Zawodnik opuszcza parkiet popełniając 5 przewinień. Faule dzielą się na ofensywne (popełniane przez zawodnika atakującego) i defensywne (popełniane przez zawodnika broniącego)

Błąd kroków
- występuje gdy zawodnik zaczyna przemieszczać się bez rozpoczęcia kozłowania lub po jego zakończeniu (złapaniu piłki obiema rękami). Dopuszczalne jest jedynie oderwanie jednej, wybranej przez koszykarza nogi. Efektem błędu kroków jest utrata piłki na rzecz przeciwnika. 

POZYCJE KOSZYKARSKIE

Rozgrywający – Point Guard (PG), tzw. "1" – od tego zawodnika wymagane jest wiele asyst, przechwytów i brak strat. Jest to najczęściej najniższy zawodnik w zespole.

Rzucający obrońca – Shooting Guard (SG), tzw. "2"
– od tego zawodnika wymagana jest umiejętność zdobywania wielu punktów, głównie rzutami z dystansu.

Niski skrzydłowy – Small Forward (SF), tzw. "3"
– od zawodników na tej pozycji wymagane jest zarówno wspieranie niższych i wyższych graczy oraz duża wszechstronność.

Silny skrzydłowy – Power Forward (PF), tzw. "4"
– od graczy na tej pozycji wymaga się skutecznej gry w obronie (m.in. zbiórki, bloki) i ataku (głównie punkty spod kosza).

Środkowy – Center (C), tzw. "5"
– jego głównym zadaniem jest zdobywanie punktów spod kosza, zbieranie piłek z tablicy i blokowanie rzutów rywali. Centrami zostają najczęściej najwyżsi gracze w drużynie

Wsad do kosza w czasie NBA Slam Dunk Contest

Kreator stron www - szybka strona internetowa